برای ارزیابی روغن موتور bt بار بر اساس ناهمواری های سطح، از مدل تماس گرین وود-تریپ استفاده می شود. σ سطح متوسط مربع (RMS) سطح سطح تماس را توصیف می کند.
E مدول الاستیک موثر سیستم حلقه- آستر و A ناحیه تماس اسمی عرض حلقه است. عبارت ζκσ و σκ/ نیز به ترتیب پارامتر زبری و شیب ناهمواری هستند. علاوه بر این، تابع آماری F5/2(λ) به عنوان رابطه ای از پارامتر فیلم روغن Stribeck λ=h(x,y)σ بیان می شود.
محدودیت های بین رژیم های مختلف روانکاری برای نشان دادن تغییرات در تماس استفاده می شود و این رژیم ها در منحنی حداقل ضخامت فیلم نشان داده می شوند.
F52/(λ)=-0.0046λ5+0.0574λ4-0.2958λ3+0.7844λ2-1.077λ+0.6167
در اتصال آستر رینگ پیستون و سیلندر، اصطکاک کل به صورت زیر بدست می آید:
ftot=ffl+fb
تحت رژیم هیدرودینامیکی روانکاری، اصطکاک ویسکوز به صورت زیر ارائه می شود:
ffl=τ(A−Ac)،
جایی که τ تنش برشی چسبناک لایه روان کننده است:
τ=∣∣∣±h2∇p−ΔV→μh∣∣∣،
هنگامی که نسبت فیلم λ≤4 است، بارگذاری بر اساس نازک شدن سطح باید در نظر گرفته شود. بنابراین، اصطکاک مرز حلقه را می توان به صورت توصیف کرد:
fb=τοAc+ςWc
که در آن تنش برشی غیرنیوتنی آیرینگ و مقاومت برشی مرزی سطوح مزدوج به ترتیب το = 2×106 MPa و ς = 0.17 است. همانطور که توسط Teodorescu و همکاران گزارش شده است، ضریب اصطکاک با مقدار 0.17 برای لایه اکسید سطحی آهن تشکیل شده استفاده شد. ناحیه تماس نازکی Ac نیز به صورت تعریف می شود:
Ac=π2(ζκσ)2AF2(λ)،
که در آن تابع آماری F2(λ) است:
F2(λ)=-0.0018λ5+0.0281λ4-0.1728λ3+0.5258λ2-0.8043λ+0.5003
پس از تست های حساسیت شبکه، 15 تقسیم در امتداد فیلم روان کننده و 1000 تقسیم در امتداد عرض حلقه در نظر گرفته می شود. تعداد کل سلول ها 15 × 103 است. ناحیه سیال با حجم های محدود مشبک شده است. روش CFD توسط Zavos و Nikolakopoulos با جزئیات بیشتر مشخص شده است. تحلیل فعلی یک مدل روانکاری مخلوط همدما را فرض میکند، که در آن گرادیان حرارتی در تماس ناچیز است. بنابراین، چگالی روان کننده و ویسکوزیته با تغییرات فشار مطابق رولندز به شرح زیر ارزیابی شد:
ρ=ρο[1+6×10−10(ph−patm)1+1.7×10−9 (ph−patm)]،
μ=μοexp(a∗ph)،
(20) جایی که:
a∗=1ph[ln(μο)+9.67]{(1+ph1.98×108)Z−1}
و شاخص فشار – ویسکوزیته است:
Z=1×10−85.1×10−9[ln(μο)+9.67]
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.